Land in zicht!
Hoe voer een schip in de middeleeuwen het Zwin binnen?
West-Vlaamse scholen kunnen voor deze module hier zelf een subsidie aanvragen bij de provincie West-Vlaanderen, tot 1 maand voor het geplande bezoek.
In een tijdperk waarin gps-systemen nog niet bestonden, slaagden zeevaarders er al in om op zee te navigeren zonder verloren te raken. Tijdens de middeleeuwen vonden zeelui de weg naar de Zwinstreek vanuit heel Europa. Het Zwin was echter ook een complex gebied waar de getijden een grote rol speelden.
Tijdens deze activiteit proberen de leerlingen in groepjes hun handelswaar zo snel mogelijk in Brugge af te leveren. Om hun doel te bereiken moeten ze verschillende postenopdrachten uitvoeren. Zo leren de kinderen een kompas maken, een getijdentabel aflezen, zich oriënteren in de omgeving, de betekenis van verschillende zee-spreekwoorden, …
Deze activiteit gaat volledig in een klaslokaal door en is zeer geschikt voor de winterperiode maar ook ideaal om te combineren met een buitenverkenning van het park.
Doelgroep
3e graad lager onderwijs
Praktisch
Doelgroep | 3de graad lager onderwijs | Reserveer de module |
---|---|---|
Aantal deelnemers | Max. 25 lln per groep | |
Aantal groepen | Maximum 1 groep per startmoment | |
Tijdsduur | 2 tot 2,5uur | |
Periode |
Het hele schooljaar door |
|
Prijs |
|
|
Start |
Om 10u of om 13u30 |
|
Begeleiding |
|
|
Kledij |
Deze activiteit gaat volledig in een klaslokaal door. |
|
Subsidie |
West-Vlaamse scholen kunnen voor deze module hier zelf een subsidie aanvragen bij de provincie West-Vlaanderen, tot 1 maand voor het geplande bezoek. |
Met deze activiteit wordt gewerkt aan de volgende eindtermen:
- Mens en maatschappij: 3.9 – 4.4 – 5.1
- Muzische vorming: 1.2 – 1.3 – 1.4 – 1.6
- Nederlands: 3.1 – 3.2 – 4.7 – 4.8 – 5.1 – 5.2 – 5.3 – 5.4 – 6.3
- Wetenschappen en techniek: 1.1 – 1.2 – 2.2 – 2.3 – 2.6 – 2.10 – 2.11
- Leren leren: 2 – 3 – 4 – 6
- Sociale vaardigheden: 1.2 – 1.3 – 1.4 – 1.5 – 1.6 – 2 – 3
De modules werden uitgewerkt in samenwerking met de Vakgroep Archeologie van Universiteit Gent