Nieuwe bezoekersbevraging met AI in Zwin Natuur Park
Het provinciebedrijf Westtoer en Zwin Natuur Park presenteren een nieuw concept voor de bevraging van bezoekers: met behulp van artificiële intelligentie (AI) kunnen bezoekers in Zwin Natuur Park hun mening geven over hun parkbezoek. De vragen worden gesteld door een sprekende ooievaar in Lego. Het gebruik van AI voor bevragen van bezoekers is een primeur in Vlaanderen. Zwin Natuur Park telt jaarlijks ongeveer 100.000 bezoekers.
Samen met het provinciebedrijf Westtoer wil Zwin Natuur Park toekomstgericht en innoverend stappen zetten in het optimaliseren van de beleving voor bezoekers. Doel van dit nieuw initiatief is op een laagdrempelige manier waardevolle feedback van bezoekers te verzamelen. Met de bevindingen kan de beleving verder verfijnd worden.
“Zwin Natuur Park behoort tot de top in West-Europa op het vlak van natuurbeleving. Al vele jaren meten we de tevredenheid van onze bezoekers in het Zwin Natuur Park. Nu gaan we een stap verder door dit proces te automatiseren met behulp van AI. De input die het natuurpark verzamelt, zal ook gebruikt worden voor de verdere uitbouw van het park, zoals bij de uitwerking van een nieuwe tentoonstelling.” zegt Jurgen Vanlerberghe, gedeputeerde.
Vragen van een sprekende ooievaar
Na hun bezoek aan het Zwin Natuur Park worden bezoekers bevraagd door een vriendelijke ooievaar, gemaakt in Lego. Deze AI-assistent stelt vragen over hun ervaring en registreert suggesties en eventuele opmerkingen. Door de drempel laag te houden en de ervaring voor de bezoeker positief te maken, kunnen meer bezoekers hun mening delen. De werkwijze zorgt ook voor meer betrouwbare resultaten. Deze slimme aanpak is zowel innovatief als interactief. De bevraging speelt in op de reactie van de bezoeker. De resultaten blijven anoniem.
AI-bevraging in meer West-Vlaamse musea en attracties
Het pilootproject is een veelbelovende stap. De eerste bezoekers zijn enthousiast en spontaan. “Bij een positieve evaluatie willen we het concept uitrollen naar andere West-Vlaamse musea en attracties. Op een vergelijkbare manier kan een bezoeker in bijvoorbeeld het Bakkerijmuseum een gesprek aangaan met een virtuele bakker. Zo kunnen we nog beter inspelen op de behoeften van onze bezoekers en ontdekken we sneller wat nog beter kan. We zijn ervan overtuigd dat AI op deze wijze een waardevolle rol speelt in het verbeteren van de toeristische ervaring” aldus Luc Abbeloos, algemeen directeur Westtoer.
Samenwerking LMLM
Voor de ontwikkeling van het concept werkten Westtoer en Zwin Natuur Park samen met Lean Mean Learning Machine (LMLM), een Gentse onderneming die zich richt op kunstmatige intelligentie (AI) toepassingen. LMLM was hiermee niet aan zijn proefstuk toe: eerder dit jaar voerden zij een uniek pilootproject uit in het Museum voor Schone Kunsten (MSK) in Gent. Daar kunnen bezoekers vragen stellen aan schilderijen.
Innovatie en duurzame groei in toerisme
De nieuwe bevraging via AI kadert in de visie van Westtoer op het vlak van innovatie en duurzame groei.
“Toerisme is een snel evoluerende sector. Deze bezoekersbevraging met behulp van AI past perfect binnen de visie van Westtoer en het streven naar innovatie en duurzame groei”, “ aldus Sabien Lahaye-Battheu, gedeputeerde en voorzitter Westtoer.